We kennen de richtlijnen van Google en hebben veel ervaring in het doorvoeren van technische maatregelen met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie. Deze dragen absoluut bij aan de vindbaarheid van je website of webapplicatie.

SEM, SEO en Google

De wereld van zoekmachinemarketing (SEM) is de laatste jaren sterk veranderd. In Nederland zet inmiddels 97% van alle gebruikers Google in om op iets op internet op te zoeken. Dat is wel even een getal om bij stil te staan, want tien jaar geleden ging dat nog maar om ruim 60%. Google dicteert daarom in zeer grote mate de richtlijnen die je vindbaarheid bepalen. Aan het begin van deze eeuw waren er nog genoeg hacks en slimme technieken om je ranking te beïnvloeden. Om dit tegen te gaan zijn de algoritmen van Google onderhand zo geavanceerd geworden, dat je bijna letterlijk onmenselijke toeren uit moet halen om dezelfde resultaten als toen te kunnen boeken. De laadsnelheid van een website wordt bijvoorbeeld meegenomen. En die slimme techniekjes? Die worden steeds zwaarder bestraft. 

Semantisch denken

Vandaar dat zoekmachine-optimalisatie (SEO) nu grotendeels gefocust is op wat Google dicteert.  Google Analytics en Google Adwords zijn dé online applicaties geworden om optimaal te kunnen achterhalen welke zoekworden goed of slecht scoren. Google hacking heeft daarbij plaats gemaakt voor een meer semantisch denken: het volgen van vaste structureringen, indelingen, regels en webbepalingen. Zolang je website de meest logische HTML-opmaak heeft, doe je het al een stuk beter dan de concurrentie.

Traffic, leads, click-trough rates, frequency caps, cost per mille, branding, social sourcing, er lijkt geen einde te komen aan de vele termen die alleen al bij online bannering komen kijken. Op de hoogte blijven betekent in dit geval vooral het kennisniveau hooghouden. De online advertentiemarkt heeft zich namelijk over de loop van 18 jaar flink verdiept in een praktisch wetenschappelijke benadering. Het vak van online marketeer is daarmee voor een groot deel heel technisch geworden. 

Geen zorgen

Omdat we je niet lastig willen vallen met alle technische zaken, houden we het daarom heel concreet: net als bij actiewebsites, draait het bij online bannering om de cijfers. Hoe vaak wordt wanneer en waar op welke banner geklikt, dat is de online marketing-hamvraag. Design en vormgeving, psychlogie en usability, tekst en leesbaarheid, geoptimaliseerde code en animatie, al onze expertises komen samen om van jouw bannercampagne een succes te kunnen maken. 

Soms zullen we daarbij de hulp van andere partijen in moeten schakelen. Hoewel we nieuwsgierig genoeg zijn, gebruiken we ook graag ons verstand. De hoge mate van specialisme die bij sommige vormen van online bannering komt kijken, schiet onze kennis af en toe gewoon voorbij. Om jou zoveel mogelijk van dienst te kunnen zijn, doen we dan netjes een stapje terug, en laten andere specialisten – waar wij goede banden mee onderhouden – de veelal technische puntjes op de i zetten. 

Statistieken

Daar willen we je vooral wél mee lastig vallen. Wat voor soort campagne je ook wilt opstarten, we zorgen er altijd voor dat je maximaal inzicht hebt in de getallen die voor jou van belang zijn. Advies, tips, A/B-testen (om te onderzoeken wat de efficiëntste van twee mogelijkheden is), analyse, verder onderzoek, we staan je tijdens de hele campagne terzijde met onze kennis en kunde.

Wanneer zet je online bannering in?

Er zijn veel verschillende manieren en redenen om online bannering in te zetten. De meest concrete voorbeelden daarvan zijn:

  • Ter ondersteuning van een promotionele campagne, zoals een actiewebsite.
  • Ter ondersteuning van een actie of campagne op één van de social media-kanalen.
  • Ter ondersteuning van de verkoop van één of meerdere specifieke producten. Bijvoorbeeld via een landingspagina.
  • Ter ondersteuning van een wedstrijd, prijsvraag of aanbieding. Het afvangen van NAW-gegevens kan dan een belangrijke rol spelen.
  • Ter ondersteuning van een (virale) awareness- of branding-campagne. Bijvoorbeeld om naamsbekendheid op te bouwen.

Geanimeerd of statisch?

Een belangrijke afweging is of je geanimeerde (bewegende) of statische (niet-bewegende) banners in wilt zetten. Met beide vormen kunnen we meer dan prima uit de voeten. We adviseren je dan ook graag. Geanimeerde GIF's of HTML5-banners hebben bijvoorbeeld de neiging om sneller tot een klik te verleiden, maar ze leiden ook eerder af. 

Een geanimeerde afbeelding in je nieuwsbrief opnemen, kan wat dat betreft ervoor zorgen dat alle andere informatie voor een groot deel wordt genegeerd. De laatste statistieken doen ook vermoeden dat ze eerder bannerblindheid veroorzaken dan statische banners. Die laatste zijn immers rustiger, niet zo opdringerig en worden daardoor minder snel geïdentificeerd als advertentie. Vormgeving speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Het is hoe dan ook zaak om per campagne te bekijken wat de beste keuze is.

Soorten en formaten

Banner advertenties komen voor in veel verschillende soorten en maten. Eén, enkele of alle van onderstaande (standaard) formats werken wij met plezier en inzicht voor je uit:

  • De homepage takeover is ideaal om een campagneboodschap krachtig over te brengen. Speciaal je homepage inrichten of een pop-up gebruiken, het kan beide.
  • De layer of screen ad betekent 100% zichtbaarheid. Het is een banner die opvallend in beeld verschijnt, wanneer de bezoeker op een bepaalde pagina is beland.
  • De sluitbare floor ad is altijd zichtbaar. Een bezoeker kan er niet omheen, aangezien deze banner tegen de onderkant van de browser is aangeplakt. 
  • Een expandable ad wordt groter als een bezoeker er met zijn of haar muis over heen gaat. Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Ook de 'floor ad' kan in deze vorm voorkomen.
  • De corner ad is een verschijningsvorm van de 'expandable ad'. Deze banner is altijd in de hoek van een website of web-app te vinden. Op het moment dat de sitebezoeker met de muis over de banner gaat, ontvouwt deze zich over de hele website.
  • Een wallpaper ad wordt op de (volledige) achtergrond van een website getoond. Extra stopkracht dus, omdat de campagneboodschap buiten de kaders van een website wordt geplaatst.
  • Een app ad is precies wat de naam doet vermoeden: een banner die alleen op mobieltjes getoond wordt. Zowel websites als apps behoren daarbij tot de mogelijkheden.
  • Dan zijn er nog full banners, half banners, leaderboards, roadblocks, skyscrapers, buttons, en large, medium en small rectangles. Allemaal rechthoekige of vierkante banners, die alleen in grootte van elkaar verschillen.

Maximaal effect

Wil jij ook maximaal effect halen uit een doordachte online bannercampagne? Neem dan contact met ons op voor alle mogelijkheden en details. 

P.S. Wij werken niet meer met Flash.

Contact opnemen »Langs komen »

Zin om samen te werken?

Vraag direct een vrijblijvende offerte aan

Offerte aanvragen

Nog meer te vertellen? We nemen altijd even contact op per e-mail of telefoon om te zorgen dat we op één lijn zitten.

Offerte verzenden