Of het nu out of the box of outside the box is, effectieve en aansprekende actiewebsites maken is een secuur werkje. Kant-en-klare oplossingen zijn sneller online gezet dan originele of creatieve maatwerk-websites, maar hebben de neiging om minder goed te scoren. Wat wel of niet werkt is dan ook meestal een combinatie van ervaring, onderbuikgevoel en de bekende gulden middenweg. Kosten en baten moeten goed op elkaar zijn afgestemd, en meetbaarheid en doeltreffendheid zijn soms gewoon belangrijker dan hoge kwaliteit of een gelikt design. De realiteit blijft: actiesites moeten wat opleveren, en dat gaat niet vanzelf.
Olifanten vs. muggen
Normale websites zijn olifanten. Ze zijn niet over het hoofd te zien, hebben een groot geheugen en doorgaans alle tijd om zich langzaam te ontwikkelen. Actiesites hebben meer weg van muggen. Ze zijn klein, trekken de aandacht met hun gezoem en moeten – voor het einde van hun relatief korte leven - tenminste een paar keer geprikt hebben om succesvol te zijn. Je verwacht misschien dat deze vergelijking tot het bijna onvermijdelijke 'je moet van een mug geen olifant maken' gaat leiden, maar dat is niet zo. Sterker nog, hoewel de metafoor best accuraat is, gaan op internet steeds meer muggen op olifanten lijken en steeds meer olifanten op muggen. De wetenschap achter online marketing, en dan vooral zoekmachine-optimalisatie (of SEO), doet de lijnen sterk vervagen. Actie- en microsites – jongvolwassen olifantjes – zijn er inmiddels in alle zwaarlijvige formaten.
Om alle mogelijkheden inzichtelijk te kunnen maken, volgen nu enkele heldere voorbeelden. Qaraqter helpt je graag om ook van jouw actiesite een succes te maken:
Microwebsite
Al jaren staat een microwebsite van Nuon online. Op www.bespaarjedeenergie.nl is met Wordpress heel snel een vrij uitgebreide website inclusief blog neergezet. Je kan er gerust van uitgaan dat alle inhoud geoptimaliseerd is om de vindbaarheid te vergroten. Visueel gezien is er een saaie, standaard template gekozen, en het mag dan ook duidelijk zijn dat hier SEO-overwegingen de belangrijkste rol spelen. Alle energiebesparingstips dienen als doel om de bezoeker contact op te laten nemen of te laten klikken op één van de vele links die naar de Nuon-website leiden.
Actieblog
Bol.com heeft wat meer oog voor het visuele en haakt aan op een trend die al enige jaren succesvol is: het actieblog. Technisch gezien hebben we het nog steeds over een actiesite, maar op weblog.bol.com is de insteek om bezoekers te converteren aan de hand van blogartikelen. Tips, flinke kortingen en vooral veel acties doen er hun werk. Een site zoals deze trekt met gemak duizenden bezoekers, allemaal op zoek naar een goede deal. Maar SEO-technisch gezien is er weinig verschil met de microwebsite van Nuon. Wederom ligt het zwaartepunt op conversie: verlijdelijke artikelen plaatsen die mensen zoveel mogelijk naar Bol.com moeten trekken.
Campagnesite
Campagnesites zijn waarschijnlijk waar de meeste mensen aan denken bij de term actiewebsite. Het zijn die typische muggen met slechts één doel: de consument prikken... eh, prikkelen. De Heineken Starcodes-campagnewebsite is daar een duidelijk voorbeeld van. Waar wat valt te winnen, daar zijn hoge bezoekersaantallen gegarandeerd. De kans op een prijs verzekerd conversie op het gebied van a) het achterhalen van NAW-gegevens en b) het hebben van de volle aandacht van de consument. Mooi design en één duidelijke 'call to action' – elke link of button die de bezoeker verleidt tot een actie – gaan er meestal hand in hand. Ook social media- of facebookcampagnes maken soms onderdeel uit van deze categorie.
Landingspagina
Hoewel een landingspagina eigenlijk los staat van de actiesites, zie je ook hier steeds meer overlap ontstaan. Vroeger stond een actiewebsite bijna altijd op een eigen (sub)domein, zoals die microwebsite van Nuon of het blog van Bol.com. Maar tegenwoordig is de vorm die Heineken voert – nl.heineken.com/acties/starcodes-2014/heineken-prijzen – vaker de gekozen oplossing. Landingspagina's – speciale webpagina's die zijn opgezet en geoptimaliseerd voor meestal één specifieke zoekterm – staan daar helemaal niet zover van af. Ze zijn specialistischer, maar lijken eigenlijk nog het meeste op een mug. In sommige gevallen zelfs op een circusmug op een heel klein fietsje, omdat andere advertentiemiddelen ingezet worden om bezoekers op de landingspagina terecht te laten komen. Komt dat zien.
Mobiele actie-app
Als laatste voorbeeld willen we ook de mobiele actie-applicatie genoemd hebben. App's en web-applicaties zijn niet meer weg te denken. Ze bepalen voor een groot deel onze dagelijkse online ervaringen. Niet zo gek dus dat online marketing steeds meer het mobiele domein begint te betreden. Kerk in Actie liet zo de 40dagentijd-app ontwikkelen om geld in te zamelen. Speciaal tijdens de vastenperiode – in de 40 dagen voorafgaand aan Pasen – werden bezinning en versobering de spil van een succesvolle actie. €13.000 leverde de campagne-app aan donaties op. De investering meer dan de moeite waard.
Actiesites met Qaraqter
Er zijn natuurlijk nog tientallen andere manieren en in te zetten tussenvormen te bedenken. Eén ding blijft echter als een paal boven water staan: actiesites moeten wat opleveren. Ze bestaan bij de gratie van SEM – 'Search Engine Marketing', oftewel zoekmachinemarketing – en conversiepsychologie. ROI ('Return On Investment') zwaait de scepter. Actiesites die verleiden dus, zoals ook de titel van deze pagina luidt. De bovenstaande voorbeelden illusteren wat dat betreft mooi waar wij je van dienst mee kunnen zijn. En dat we heel goed weten waar 'm de fijne kneepjes in zitten.
Onze aanpak
1) Samen bepalen we welke vorm van actiewebsite het meest geschikt is:
- Voor welke doelgroep of doelgroepen is de actiesite bedoeld? Een doelgroepanalyse kan erg helpen bij het maken van de juiste beslissingen.
- Moet de actiesite een viraal karakter hebben? Dan zijn brainstormsessies erg op zijn plek.
- Komen er video's of motion graphics bij kijken? Dan moet hiervan eerst de vorm en inhoud bepaald zijn. Storyboards dus, en een strakke planning.
- Welke wijze van storytelling moet er ingezet worden? Een goed verhaal is het halve werk.
2) Samen bepalen we welke incentives, triggers of call to actions er nodig zijn om van de site of webpagina een succes te kunnen maken.
3) Samen bepalen we welke praktische zaken een rol spelen:
- Een blog onderhouden kan een zeer effectieve vorm van een actiesite zijn, maar vraagt veel commitment van een organisatie.
- Social media ter ondersteuning inzetten – zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Vine, Instagram, Google+ – is vaak verstandig, maar ook hier is een lange adem en veel energie vereist.
- Wat is het budget voor ondersteuning met AdWords, AdSense, banners, e-mail-marketing, zoekmachine-optimalisatie en/of offline advertenties?
- Hoe snel moet de actiesite online staan en wat betekent dit voor de te kiezen of gekozen vorm?
4) Op elk punt denken we mee, nemen we het voortouw en proberen we voor een optimale ROI te zorgen.
Snel eens praten?
Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Of kom gewoon even eens langs om je ideeën te bespreken. Ondermeer Ordina en FranconiQue hebben we in het verleden al blij kunnen maken.