Utrecht, woensdagmiddag 9 oktober 14:15 uur. Samen met de organiserende bedrijven van DVDD zitten Hugo en ik in een meeting om het programma, de juiste mensen en de catering voor de Dag Van De Duurzaamheid 2013 (morgen!) in goede banen te leiden. Als dat maar goed komt!
Een makkie blijkt, want de volgende ochtend melden diezelfde bedrijven zich inclusief personeel in het auditorium van Bedrijvencentra Vondelparc om hun kennis en mankracht een dag lang kosteloos ter beschikking te stellen voor drie organisaties met een duurzaam concept. Twee weken daarvoor zijn Inzameldoelen, DeBroekriem en The Footprint Challenge zorgvuldig geselecteerd uit e-mails, projectplannen en een heuse pitch. Na een korte inleiding waarin het dagprogramma, de teamindeling (drie gemengde teams van vijf personen) en de teamcaptains bekend werden gemaakt, was er geen minuut meer te verspillen. Tijd om te beginnen!
Stichting DeBroekriem
Zelfs met de diploma's bouwkunde (HTS) én architectuur (TU Delft) op zak, bleek het voor Pieter Vermeer eind 2012 lastig om een baan te vinden. Daarom startte hij Stichting DeBroekriem. Een aansprekend initiatief dat inspeelt op de behoefte van zo'n 700.000 werklozen in Nederland. DeBroekriem is een platform voor en door hoogopgeleide werkzoekenden (20 tot 50 jaar) dat inspirerende events en meet-ups organiseert. Deelnemers ontmoeten andere baanzoekenden bij workshops, sportactiviteiten of vrijwilligerswerk, ze vergroten hun netwerk én de kans op het vinden van een nieuwe baan.
Pieter had zich goed voorbereid en uitgeschreven op welke manier hij dacht de disciplines van de verschillende bedrijven optimaal te kunnen benutten. Dat betekende hulpvragen op het gebied van de huisstijl, website, online marketing, ledenadministratie, rechtsvorm en verdienmodel. We hadden vooraf bepaald dat we vooral tijd zouden steken in advisering, omdat één dag simpelweg te kort is om een nieuwe huisstijl of website neer te zetten. Sorry.
Doelgroepen, eisen en wensen
De ochtend gebruikten we voor een collectieve brainstorm. Zo bepaalden we welke doelgroepen DeBroekriem kent, wat ze beweegt en wat ze kunnen toevoegen. Dit leverde een aantal nieuwe inzichten op. Bovendien was hierdoor duidelijk op welke manier je deze doelgroepen moet benaderen, hoe je ze aanspoort tot handelen en hoe je ze voor je laat werken. Vooral dat laatste blijkt een uitdaging. Hoe zorg je dat 1.500 werkzoekenden (in potentie veel meer) zelfstandig met elkaar interacteren, zonder dat je daar zelf fulltime voor nodig bent?
Aan de hand van de brainstorm bepaalden we, met inachtneming van de expertise in ons team en in overleg met Pieter, een aantal concrete punten waar we ons na de lunch op zouden kunnen focussen. Aber jetzt: eten! De catering was weer top verzorgd, met dank aan Stichting Bedrijvencentra Utrecht.
Logo, homepage en campagne
Met een gezonde hap achter de kiezen, splitste ons team zich om drie uur te knallen totdat er gepresenteerd moest worden. Diana adviseerde over een passende rechtsvorm en gaf antwoord op een reeks administratieve vragen. Daarnaast was Thomas ingeschakeld om het verdienmodel van DeBroekriem onder de loep te nemen. Ivo ontfermde zich over een logo en ontwierp een actiesite. Jack, Alan en ik vertaalden de input uit de brainstorm naar een nieuwe homepage.
Presentatie en borrel
Klokslag 16:00 uur verzamelde iedereen zich weer in het auditorium en presenteerden de initiatiefnemers waar er die dag aan gewerkt was. Natuurlijk is één dag kort, maar het was indrukwekkend om te zien wat er allemaal uitgedacht, ontworpen en zelfs ontwikkeld was. Na de presentaties sloten we het geheel af met een borrel bij Administer.
Ik kijk terug op een mooie dag, vond het leuk om in een team met mensen van andere bedrijven te werken en hoop dat we Pieters stichting een stapje verder naar volwassenheid hebben kunnen brengen. En stiekem hoop ik dat onze plannen een aantal extra werkzoekenden aan een baan helpen. Indirect natuurlijk, want de bal ligt weer bij DeBroekriem. We houden 't de komende maanden in de gaten!