De meeste mensen hebben deze term waarschijnlijk voor het eerst gehoord van hun enthousiaste, doch overmatig besnorde economiedocent op de middelbare school. Als er veel vraag is naar een product of dienst en het aanbod nagenoeg ontbreekt, spreekt men van een gat in de markt.
Dit type gat laat het bloed van menig ondernemer sneller stromen, om vervolgens een verwoede poging te doen er in te springen en er veel geld aan te verdienen. Volgens ons bevindt zo'n gat zich in de internetmarkt. En wel in de wereld van de elektronische nieuwsbrieven.
Vroeger, toen het internet nog een oersoep van informatie was, werden webpagina's al geschreven in HTML. HTML kent vele elementen zoals frames, tabellen, lijsten, paragrafen en div's, allemaal bedoeld om webpagina's mee op te bouwen. Voor het bouwen van een website is echter nooit één pasklare oplossing. De programmeur kan kiezen welke elementen hij gebruikt en op welke manier.
Webstandaard
Het voorkeursgebruik van deze elementen is in de loop der jaren door voortschrijdend inzicht echter flink veranderd (lees: verbeterd). Terwijl de inhoud en opmaak van pagina's vroeger kriskras door elkaar heen liep, door te stapelen met frames, tabellen en andere rommel, kan dat nu gelukkig anders. Tegenwoordig wordt de inhoud keurig van de opmaak gescheiden, door gebruik te maken van DIV's en stylesheets. Een ontwikkeling die de goede webontwikkelaar onmiddellijk scheidt van de slechte. Vergelijk het met een aannemer die angstig vasthoudt aan het bouwen van huizen met leem ("Luister meneertje, zo ging dat vroeger ook").
E-mailclients
De ellende begint met het feit dat een e-mailnieuwsbrief ook in HTML geprogrammeerd wordt. De code hiervan is echter niet voor de browser bestemd, maar voor de e-mailclient van de ontvanger. Microsoft Outlook heeft het inlezen van HTML-mailings redelijk onder de knie (bedankt Bill!). Ook Mozilla's Thunderbird weet van wanten. De cliënts Gmail, Yahoo Mail en Hotmail (bedankt Bill!), trekken zich echter bar weinig aan van de prachtige, semantische code die ze voorgeschoteld krijgen. Onder het mom van beveiligings- en spamredenen wordt de inhoud vrolijk aangepast, veranderd of domweg geblokkeerd. Een nieuwsbrief die keurig volgens de meest recente coderingsstandaard is geprogrammeerd, ziet er bij iedere ontvanger dus anders uit. Voor webontwikkelaars rest de schone taak (of uitdaging zo u wil) dit op te lossen.
Tabellen
Geloof het of niet, maar de beste manier om dit te doen is door terug te gaan naar de vorige eeuw (we hebben het over 1996) en de tabellenbrij weer uit de kast te trekken. En hoewel succes niet altijd verzekerd is, werpt deze verschrikkelijke, tenenkrommende en hartslagverhogende manier van bouwen als snel haar vruchten af wanneer de eerste testmails correct ontvangen worden. Hoera!
HTML-mailings
"Kunnen jullie even een nieuwsbriefje maken?" vroegen klanten vaak. "Nee, dat kan niet makkelijk en we doen 't het liefst helemaal niet," antwoordden wij dan met tegenzin. Lijkt dat nou niet verdomd veel op een gat in de markt? Wat ons betreft wel en daarom hebben we besloten om er wat dieper in te duiken. En met resultaat, want de old school style van bouwen zit weer vers in het geheugen en we gebruiken nu zelfs prachtige software (HTML-mailing) die de boel compleet automatiseert. Het in- en uitschrijven van ontvangers, e-mail personaliseren, testmailings versturen en het inzien van statistieken (wie leest uw e-mail en op welke links wordt geklikt), alles zit d'r in. Nu is het wachten op die bakken met geld.