Hoeveel bezoekers komen op uw website terecht via Google? Kosten uw advertenties bij AdWords of AdSense iedere maand ook handen vol geld? Natuurlijk leveren betaalde zoekresultaten vrijwel direct bezoekers op, maar kan dat nou niet op een goedkopere manier? Yep. Maak kennis met landingspagina's.
Zeker, dat kan door middel van goede landingpages. In dit artikel leest u hoe u zelf de beste landingpages maakt. Natuurlijk helpen we u hier graag mee.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina op uw website die gericht is op conversie. In principe kan dat iedere pagina zijn, maar de beste landingspaginga is geoptimaliseerd voor Google en speciaal geschreven om een bezoeker aan te sporen tot handelen (contact opnemen, e-mailadres achterlaten, product kopen, etc.).
Een landingspagina wordt meestal ingezet om bezoekers te genereren (via Google of een andere zoekmachine) of om een lopende reclamecampagne te ondersteunen. In het laatste geval wordt de URL van de landingspagina gecommuniceerd op/in een banner, nieuwsbrief, poster, advertentie of brochure. De landingpage is onderdeel van uw website, maar vaak buiten de menustructuur.
De meest effectieve landingpage
Moet er zoveel mogelijk specifieke informatie over één onderwerp op de landingpage staan? Of moet ik mijn landingpage juist voorzien van kleine hoeveelheden informatie over aanverwante onderwerpen/producten/diensten? De meningen zijn hierover verdeeld, maar wij geloven in landingpages met veel informatie over één enkel onderwerp. Om te kijken wat het beste is in uw situatie zou u beide situaties moeten testen.
Uitgangspunten bij het maken van een landingpage
Het doel van een landingpage is bezoekers te converteren naar prospect of klant. Leef u in in uw bezoeker:
- Wie is uw bezoeker precies?
- Wat biedt u een bezoeker aan?
- Waarom is uw bezoeker geïnteresseerd in uw product of dienst?
- Wat wil uw bezoeker waarschijnlijk te weten komen?
- Hoe kan uw bezoeker actie ondernemen (informeren, kopen, etc.)?
Door deze zaken helder voor ogen te houden tijdens het schrijven, is het belangrijkste werk gedaan. Er dient nu een aantrekkelijk, lopend verhaal van gemaakt te worden.
Goede content is het belangrijkst
Bezoekers willen waardevolle informatie en Google indexeert het liefst pagina's met relevante informatie. Dat komt goed uit. Het enige dat u hoeft te doen is zorgen voor goede content. Geef voldoende informatie, maar schrijf niet meer dan nodig is en behandel één onderwerp. Maak gebruik van korte brokjes informatie. Probeer de content op een aantrekkelijk manier te presenteren door middel van bullets, afscheidingslijntjes, icoontjes en de juiste typografie.
Grafische vormgeving en afbeeldingen
Grafische vormgeving is erg belangrijk: hoe vaak verlaat u geen pagina's die er lelijk of onverzorgd uitzien? Deze pagina's wekken de indruk dat u met een onprofessionele partij te maken heeft. Zorg in eerste instantie voor een goede alineaindeling. Let op de leesbaarheid en gebruik duidelijke koppen (headings) in uw pagina. Kijk naar kleuren die goed bij elkaar passen en zoek een geschikt lettertype uit. Zorg vervolgens voor voldoende regelafstand of witruimte.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En dat werkt precies zo op internet. Mensen klikken vaker en sneller op afbeeldingen. Maak hier gebruik van door de content te voorzien van foto's, plaatjes en grote buttons. Overdrijf echter niet, het draait om de content.
Een duidelijke call to action
Naast de vormgeving speelt de call to action een belangrijke rol in het converteerproces. De regel is: houd het simpel. Zorg voor een duidelijke bestelknop, telefoonnummer of invulveld. Verder moet de call to action zichtbaar is zijn bóven ‘de vouw' van de pagina. De vouw van de pagina is het deel dat een bezoeker ziet zonder te hoeven scrollen.
De lengte van een pagina speelt eveneens mee, hoewel deze sterk afhankelijk is van uw product of dienst. U zult begrijpen dat de verkoop van kaarsen om een andere aanpak vraagt als de verkoop van turbine-aangedreven motorjachten. In het laatste geval verlangt uw doelgroep ongetwijfeld meer informatie - en dat kost ruimte. Probeer de pagina echter compact te houden.
Verleid met korting
We blijven Nederlanders en korting = koning! U trekt bezoekers sneller over de streep door een product tegen korting aan te bieden. Misschien kunt u zelfs een gratis proefperiode, intakegesprek of sample aanbieden? Vraag in ruil hiervoor om het e-mailadres van uw bezoeker, waarbij u aangeeft informatie per e-mail te zullen verstrekken. Zo kunt u via een digitale nieuwsbrief (HTML-mailing) wederom onder de aandacht komen.
Zorg voor snelle laadtijden
Trage websites jagen bezoekers weg. Bijna 50% van de internetgebruikers is van mening dat een pagina binnen maximaal 2 seconden geladen moet zijn. Zelfs 40% van de online shoppers verlaat uw site wanneer het langer dan 3 seconden duurt om de pagina te laden. U verliest dus direct omzet wanneer u niet aan deze verwachtingen voldoet. Investeer in goede hosting en comprimeer uw afbeeldingen. Lees voor meer tips de pagina over onze Performance Scan (hoe u uw site razendsnel kunt laten worden).
Verwerk zoektermen in de pagina
Mensen klikken op een bepaalde link omdat ze verwachten in hun informatiebehoefte te worden voorzien. Voorzie bezoekers daar dan ook in. Toon de zoekterm in de titel van uw pagina en laat deze terugkomen in subtitels en paragrafen. Zorg verder dat u antwoord geeft op de belangrijkste vragen van uw doelgroep.
Test en verbeter
Om zoveel mogelijk rendement uit uw landingpage te halen doet u er verstandig aan meerdere pagina's te maken en te testen. Varieer met content, opmaak en aanbieding. Verander de kleuren, typografie, beeldmateriaal, het taalgebruik en bekijk het resultaat met behulp van statistiekensoftware zoals Google Analytics. Op deze manier komt u achter de best werkende methode om bezoekers om te buigen tot prospect of klant.
Heb je hulp nodig bij het maken van de beste landingpages?
Laat het ons weten via 't formulier 'Offerte aanvragen', dan bellen we je even terug.